Meld je aan: Studiedag 'Kind in context: Wat werkt?!' op donderdag 5 juni

De Hervormingsagenda Jeugd geeft een duidelijke opdracht: zie het kind in de gehele context. Maar hoe geef je daar écht invulling aan? Wat vraagt dit van gemeenten, van samenwerking tussen domeinen en van de manier waarop we als professionals handelen? Tijdens deze studiedag over een contextgerichte aanpak binnen de jeugdzorg staan deze en andere vragen centraal.

Afbeelding studiedag  - Kind in context

 

Op 5 juni a.s. organiseert de NVRG een studie-/netwerkdag voor gemeenten en professionals over een contextgerichte aanpak binnen de jeugdzorg. Deze dag komt voort uit gesprekken die door de NVRG zijn gevoerd met regiogemeenten over de Hervormingsagenda Jeugd. In dialoog met gemeenten is verkend wat er echt nodig is om het kind in samenhang te zien en hoe je domeinoverstijgend kunt werken tussen GGZ, jeugdzorg, WMO en andere betrokken partijen. Tijdens de studiedag worden deze onderwerpen verder verdiept.

 

Wat kun je verwachten?

Tijdens deze inspirerende bijeenkomst delen we de belangrijkste inzichten uit de gesprekken die de NVRG met regiogemeenten heeft gevoerd én gaan we in dialoog met gemeenten die al concrete stappen hebben gezet in de jeugdzorg. We leggen de nadruk op wat er in de praktijk wél werkt. Dus geen plannen of rapporten, maar echte voorbeelden van verandering. Onder andere de volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Analyse gesprekken regiogemeenten
    Ellen Brokx en Monique Hof presenteren hun bevindingen uit gesprekken met gemeenten door het hele land. Centraal staat de vraag: hoe geef je concreet invulling aan een contextgerichte aanpak binnen de kaders van de Hervormingsagenda Jeugd?
  • In gesprek met gemeenten
    Wethouders en vertegenwoordigers van verschillende gemeenten delen hun aanpak. Wat werkte goed? Wat bleek lastig? En wat kunnen we van elkaar leren?
  • Best practices op het podium
    Inspirerende voorbeelden van systeemgericht en integraal werken in de praktijk. Deze projecten laten zien dat samenwerking over domeinen heen écht mogelijk is.
  • Slotlezing door Maarten Schwagerman
    Een prikkelende afsluiting over het Rapport van Ark en de resultaten van zijn onderzoek. Wat betekenen deze bevindingen voor de toekomst van de jeugdzorg?

 

Voor wie?

Deze studiedag is bedoeld voor zowel beleidsmakers van gemeenten als voor systeemtherapeuten en systeemtherapeutisch werkers. De dag is erop gericht om krachten te bundelen: de inhoudelijke expertise van systeemtherapeuten op het gebied van contextgericht werken én de beleidsmatige inzichten vanuit gemeenten. Door deze kennis samen te brengen, willen we van elkaar leren en zo gezamenlijk bijdragen aan betere ondersteuning voor gezinnen en hun netwerken. Meld je dus aan voor deze dag!

 

Praktische informatie

Datum en tijd

Datum: donderdag 5 juni 2025

Tijd: 10.00 – 16.00 uur

Locatie: CODA museum, Vosselmanstraat 299 in Apeldoorn

Accreditatie

Accreditatie wordt aangevraagd bij NVRG en SKJ.

Kosten

De kosten voor deelname bedragen € 69 incl. btw. De lunch is inbegrepen.

 

Aanmelden

Lees meer over het programma