5 juni 2025: Studiedag Kind in context: Wat werkt?!

De Hervormingsagenda Jeugd geeft een duidelijke opdracht: zie het kind in de gehele context. Maar hoe geef je daar écht invulling aan? Wat vraagt dit van gemeenten, van samenwerking tussen domeinen en van de manier waarop we als professionals handelen? Tijdens deze studiedag over een contextgerichte aanpak binnen de jeugdzorg staan deze en andere vragen centraal. 

Afbeelding studiedag  - Kind in context

 

Op 5 juni a.s. organiseert de NVRG een studie-/netwerkdag voor gemeenten en professionals over een contextgerichte aanpak binnen de jeugdzorg. Deze dag komt voort uit gesprekken die door de NVRG zijn gevoerd met regiogemeenten over de Hervormingsagenda Jeugd. In dialoog met gemeenten is verkend wat er echt nodig is om het kind in samenhang te zien en hoe je domeinoverstijgend kunt werken tussen GGZ, jeugdzorg, WMO en andere betrokken partijen. Tijdens de studiedag worden deze onderwerpen verder verdiept.

 

Wat kun je verwachten?

Tijdens deze inspirerende bijeenkomst delen we de belangrijkste inzichten uit de gesprekken die de NVRG met regiogemeenten heeft gevoerd én gaan we in dialoog met gemeenten die al concrete stappen hebben gezet in de jeugdzorg. We leggen de nadruk op wat er in de praktijk wél werkt. Dus geen plannen of rapporten, maar echte voorbeelden van verandering. Onder andere de volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Analyse gesprekken regiogemeenten
    Systeemtherapeuten Ellen Brokx en Monique Hof hebben gesprekken gevoerd met gemeenten door het hele land over een contextgerichte aanpak binnen de kaders van de Hervormingsagenda Jeugd. Tijdens de studiedag presenteren zij hun bevindingen.
  • In gesprek met gemeenten
    Wethouders en vertegenwoordigers van verschillende gemeenten delen hun aanpak. Wat werkte goed? Wat bleek lastig? En wat kunnen we van elkaar leren?
  • Best practices op het podium
    Inspirerende voorbeelden van systeemgericht en integraal werken in de praktijk. Deze projecten laten zien dat samenwerking over domeinen heen écht mogelijk is.
  • Slotlezing door Maarten Schwagerman
    Een prikkelende afsluiting over het Rapport van Ark en de resultaten van zijn onderzoek. Wat betekenen deze bevindingen voor de toekomst van de jeugdzorg?

 

Programma

Ochtendprogramma

09.30 – 10.00 uur: Inloop en ontvangst met koffie/thee

10.00 – 10.15 uur: Opening
Door Erik van Elst, dagvoorzitter

10.15 – 10.30 uur: Analyse rondgang gemeenten
Monique Hof en Ellen Brokx (NVRG)

10.30 – 11.00 uur: Interview met een gezin
Over ervaringen met een systemische aanpak

11.00 – 11.20 uur: Koffie-/theepauze

11.20 – 12.30 uur: Interview en paneldiscussie
Met wethouders en beleidsmakers van verschillende gemeenten

12.30 – 13.00 uur: Lunchpauze

 

Middagprogramma

13.00 – 14.30 uur: Best practice projecten uit het land
Inspirerende voorbeelden en inzichten

14.30 – 15.00 uur: Presentatie door Maarten Schwagerman

15.00 – 15.30 uur: Dialoog met de zaal
Ruimte voor vragen, reacties en verdieping

15.30 – 16.00 uur: Afsluiting
Door Erik van Elst

 

Wanneer?

5 juni van 10.00 tot 16.00 uur in het CODA Museum in Apeldoorn.

 

Voor wie?

Professionals in jeugdzorg, GGZ, WMO, onderwijs, en gemeentebeleid & bestuur.

 

Accreditatie

Accreditatie wordt aangevraagd bij NVRG en SKJ.

 

Locatie

CODA museum
Vosselmanstraat 299 in Apeldoorn

 

Deelname

De kosten voor deelname bedragen 69 euro inclusief btw. Lunch is inbegrepen. 

 

 

Datum en tijdstip:
2025-06-05T10:00:00 2025-06-05T16:00:00
Locatie:
CODA museum in Apeldoorn
Adres:
Vosselmanstraat 299
Apeldoorn
Aanmeldperiode:
Aanmelden studiedag