Enkele tips voor een veilige praktijkvoering
Deze periode vormt een flinke uitdaging voor mensen die een eigen praktijk hebben. Ze hebben geen wettelijke verplichting tot sluiting, zoals bijvoorbeeld de horeca, en de overheid noemt deze groep niet specifiek in de coronamaatregelen. Van belang is dat iedere zorgverlener met een eigen praktijk zelf een zorgvuldige afweging maakt en een verantwoord besluit neemt. In dit bericht vind je enkele tips.
Vraag jezelf af
Is een consult verantwoord?
- Behoor je zelf tot een risicogroep? Heb je een kwetsbare gezondheid? Hebben je gezinsleden een kwetsbare gezondheid?
- Zijn cliënten afhankelijk van jouw consulten? Kan uitstel van een afspraak kwaad?
- Sta je in nauw contact met mensen die werken in een 'vitaal beroep'? Zijn cliënten van je werkzaam in beroepen waar zij meer risico lopen?
Hygiëne
Laat je consults doorgaan, houd je dan aan de hygiëneadviezen van het RIVM en verzoek je cliënten dat ook te doen. Schud geen handen en houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar.
Heb je het vermoeden dat een cliënt besmet is met het virus, neem dan je eigen gezondheid en veiligheid in acht en beëindig het consult. Raad je cliënt aan om telefonisch contact te zoeken met zijn/haar huisarts of huisartsenpost.
Alternatieven voor consults
Er zijn alternatieve mogelijkheden om consults te laten doorgaan. Zo kun je telefonisch contact hebben met cliënten, of consults houden via beeldbellen. Let er bij dat laatste echter wel op dat Skype, FaceTime en WhatsApp videoconferencing niet is toegestaan onder de AVG omdat het geen beveiligde verbindingen zijn.
Ga je beeldbellen, let op dat de digitale spreekkamer of e-health toepassing voldoet aan NEN 7510 of ISO27001.
Of je consulten laat doorgaan via beeldbellen, is afhankelijk van wat jij en je client(en) vinden passen. Iedereen moet zich comfortabel voelen. En het geheel moet voldoen aan wettelijke voorwaarden. Onderaan dit bericht vind je themadossiers van verschillende beroepsverenigingen met actuele informatie en inzichten.
Annuleringen door cliënten
Bedenk welke regels je hanteert voor het afzeggen van afspraken in deze periode.
De NVRG kan niet voor haar leden bepalen wat in welke situatie correct is maar wellicht is het goed om af te wijken van je normale no-show of annuleringsvoorwaarden. Als je cliënten hun verantwoordelijkheid nemen door afspraken te annuleren, nemen ze immers ook jouw gezondheid en die van je naasten in acht.
Inkomstenderving
Voor de actuele informatie over regelingen vanuit de overheid, lees hier verder.
Communicatie | duidelijkheid
Vermeld op je site (indien van toepassing) hoe je omgaat met consults, annuleringen en/of nieuwe aanvragen in deze periode.
De verenigingen binnen P3NL krijgen veel vragen van professionals over het coronavirus en de gevolgen voor hun werk en de zorg. Het NIP, de NVO en GGZ Nederland hebben veel informatie verzameld. Je vindt de informatie op de homepage van P3NL.
Of ga rechtstreeks naar de themadossiers van:
NVP
NIP
NVO
GGZ Nederland
LinkedInpagina BVRGS