Ben jij aangesloten bij de klachten- en geschillenregeling van P3NL?
Door aansluiting bij de klachten- en geschillenregeling van P3NL voldoen vrijgevestigde zorgaanbieders aan de eisen die de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) stelt. De informatie over deze regeling op p3nl.nl is aangevuld, in vervolg op vragen van leden en de ervaringen van de klachtenfunctionarissen.
In het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is elke zorgaanbieder die zorg verleent vanuit de Zorgverzekeringswet en Wet langdurige zorg verplicht om een klachtenregeling, klachtenfunctionaris en een geschillenregeling te hebben. Ook andere zorg die de cliënt zelf betaalt, kan onder de Wkkgz vallen.
Val jij onder de Wkkgz?
P3NL heeft de FAQ bijgewerkt met informatie voor zorgaanbieders die werken met kinderen en jongeren en voor zorgaanbieders die relatie- of systeemtherapie geven. Zie de laatste drie vragen onder het kopje 'klachten- en geschillenregeling' bij de veelgestelde vragen.
Cliënten informeren
Als zorgaanbieder heb je de plicht om de klachtenregeling bekend te maken bij je cliënten. Hier vind je informatie die je daarvoor kunt gebruiken, inclusief de contactgegevens van de klachtenfunctionarissen en een link naar het klachtenformulier. Je kunt een link naar deze pagina opnemen op je eigen website.
Tips om klachten te voorkomen
In 2020 zijn er gelukkig niet veel klachten ingediend. Wat opvalt is dat relatief veel van de ingediende klachten gaan over de informatievoorziening van de behandelaar aan de cliënt. Kijk daarom na of cliënten gemakkelijk de juiste informatie over de klachtenregeling kunnen vinden, op je website en/of door informatie in je spreekkamer of wachtkamer. En informeer nieuwe cliënten bij de start van het contact over de kosten van de intake en de behandeling.
Kosten bij indiening van een klacht
De contributie voor de aansluiting bij de klachten- en geschillenregeling is 25 euro per jaar. Als een cliënt een klacht en eventueel daarna een geschil indient, dan komen deze kosten voor rekening van de aangesloten vrijgevestigde zorgaanbieder.
De inzet van de klachtenfunctionaris kost ongeveer € 70,- per uur ex. btw (prijspeil 2021).
De kosten van de geschillencommissie bedragen per geschil en zitting ongeveer € 2.000,- ex. btw, afhankelijk van of er wel of niet een zitting plaatsvindt.
Je kunt je als vrijgevestigde zorgaanbieder verzekeren voor de kosten van de geschillencommissie en rechtsbijstand. Controleer de polisvoorwaarden van je verzekering om er zeker van te zijn welke kosten en welke bijstand wordt vergoed.